klantgerichtheidinbeweging
border line

Gericht trainen en coachen anno 'nu'

Gericht trainen en coachen anno 'nu'. Dat betekent dus geen lange trainingsdagen op de mooiste kasteellocaties, maar een afwisselend ontwikkelprogramma dat bestaat uit kortere trainingen, coachingssessies, coaching-on-the-job en praktijkopdrachten in een wat hogere frequentie. Een praktische aanpak die wordt gewaardeerd en tot blijvend resultaat leidt. Niet trainen om het trainen, maar vertrekkend op duidelijke doelstellingen werken aan blijvende verbeteringen: zie ook onze visie op Succesvol verbeteren in cycli van 13 weken ».

Als de 'wil' er is...

Als de 'wil' er is om te verbeteren, kan er veel worden bereikt. Het tegenovergestelde geldt natuurlijk ook. Daarom besteden wij in onze trainingen en communicatie er omheen veel aandacht aan het motiveren en inspireren van de deelnemers. Het aanspreken van de winnaarsmentaliteit. Ook als de verandering die nodig is niet de gemakkelijkste is. Laten inzien en voelen is waar het om gaat. Zichtbare betrokkenheid van het management of leidinggevenden in trajecten draagt hier ook in belangrijke mate aan bij (voorbeeldgedrag). 

Een belangrijk motiverend aspect is dat wij de trainingen en coaching ook afstemmen op de (commerciële) doelstellingen van de organisatie en de persoonlijke ontwikkelbehoefte en doelen van de individuele deelnemers. Zo kan men na een training of coachingssessie ergens in de praktijk direct mee aan de slag.

De 'waan van de dag'

Een veel voorkomende belemmering om voldoende tijd en aandacht te besteden aan ontwikkeling is vaak de 'waan van de dag'. Een klassieker voor ons. Vandaar dat wij er in geloven dat de 'waan van de dag' er altijd is en zal blijven bestaan. Het is dan ook volgens ons de kunst om juist in die waan het juiste ontwikkelritme te vinden. Als je in staat bent om in je huidige omgeving met de nodige prikkels, momenten van reflectie te creëren en door middel van gestructureerde korte meetings aandacht en focus vast te houden, is de kans op duurzame (gedrags)verandering het grootst.

Voorbeelden • 'Uw ontwikkeleuro op de juiste plek'

Het is de kunst uw ontwikkeleuro op de juiste plek te investeren. Enkele voorbeelden van resultaten van onze gerichte trainingen en coaching zijn:

  • Een duidelijke verdeling van verantwoordelijkheden bij partners in een advocatenkantoor, wat resulteerde in een betere voorbereiding en snellere besluitvorming. Al snel volgde de complimenten van de accountant.
  • Het vergroten van inzicht in en ontwikkelen van de salesfunnel / pijplijn. Het gerichter uitbrengen en consequenter opvolgen van offertes. Het slagingspercentage van het aantal uitgebrachte offertes ging omhoog, er werd tijd bespaard en de omzet steeg.
  • Door het invoeren van korte, energiegevende meetings verbeterde de samenwerking in commerciële teams, wat leidde tot betere marketing/salesplannen die veel praktischer uitvoerbaar zijn.
  • Het verbeteren van een klimaat en structuur om in te leren en te groeien, zowel op het organisatorische als op het persoonlijke vlak. Het Management Team besteedt nu gericht aandacht aan iedere commerciële medewerker in zijn of haar ontwikkeling. Er wordt gecoacht op de top-twee relevante focuspunten per persoon. De ontwikkeldoelen zijn concreet en meetbaar gemaakt. Het Management Team volgt periodiek de voortgang en onderneemt actie waar nodig. De medewerkers vinden dit een positieve verbetering.
  • Door het samenstellen van tandems in teams, creëren wij een lerend effect tussen mensen die ergens goed in zijn en mensen met een ontwikkelbehoefte. Ze helpen elkaar om te verbeteren.

Meer weten?

Wilt u meer weten over onze visie op gericht trainen en coachen en hoe die in uw voordeel kan werken? Of wilt u een nadere toelichting op bovengenoemde voorbeelden? Neem gerust contact met ons op.